Hej och tack för din fråga,
ÄTA-arbete står för ändrings- tilläggs- och avgångsarbeten som kan uppstå under arbetets gång och där beställaren är skyldig att betala kostnaden för dessa, oavsett om man kunnat räkna med kostnaden eller ej. Medan kontraktsarbeten är de arbeten man avtalat om, utgör ÄTA-arbeten oförutsedda åtgärder, vilka uppstår som en naturlig följd av att bygga ett hus.
De två typerna av ÄTA-arbeten är beställda eller likställda, där de förstnämnda är sådana som beställaren bett om, medan de sistnämnda behövs för att uppnå resultatet man avtalat om. Begreppet omfattar dock inte sådana arbeten som uppkommit på grund av att entreprenören byggt fel eller begått likartat misstag. Om ett arbete räknas som ett ÄTA-arbete får du som konsument stå för kostnaden i slutändan. Om arbetet är utöver kontraktsarbetet men ändå inte utgör ÄTA-arbete kommer entreprenören att få stå för kostnaden istället, till exempel vid misstag från entreprenörens sida.
Eftersom ni ska bygga ett småhus och ni räknas som konsumenter som köper en tjänst av en näringsidkare blir Konsumenttjänstlagen tillämplig. Enligt Konsumenttjänstlagen ska entreprenören underrätta konsumenten och begära dennes anvisningar om man under arbetets gång upptäcker ett arbete som lämpligen bör utföras.[1] Entreprenören kan få utföra sagda tilläggsarbete även utan konsumentens godkännande om denne inte kan nås och priset är obetydligt eller lågt i förhållande till den sammantagna summan, eller om det finns särskilda skäl att anta att konsumenten önskar att få arbetet utfört. Det finns också en skyldighet för entreprenören att på en gång utföra sådana tilläggsarbeten som inte kan skjutas upp utan risk för allvarlig skada för konsumenten, om denne begär det eller om entreprenören inte kan inhämta konsumentens anvisningar. Eftersom ÄTA även omfattar ändrings- och avgåendearbeten finns det kompletterande bestämmelser i ett standardavtal vid namn ABS 18.[2] Reglerna är, precis som Konsumenttjänstlagen till fördel för konsumenten, och där stadgas att parterna ska avtala om omfattningen, priset, tiden för betalning och ÄTA-arbetets avslutande eller påverkan på kontraktstiden och formulera detta skriftligen. I det fall så inte skett gäller vad konsumenten påstår har avtalats, om inget annat framgår av omständigheterna i övrigt.[3] Standardavtalet är inte en lag utan en avtalsmall, men det används ofta inom byggbranschen för att förenkla avtalsprocessen.
Det är också viktigt att komma ihåg att det finns en lojalitetsplikt mellan konsumenten och entreprenören. Det innebär att entreprenören genomgående måste beakta konsumentens intresse.
Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist.
Med vänlig hälsning, EZlegal
[1] 8 § Konsumenttjänstlag (1985:716)
[2] BÖ 2018:01 Allmänna bestämmelser för småhusentreprenader – ABS 18
[3] 9 p. ABS 18