Hej och tack för din fråga,
Eftersom du som konsument köper en tjänst av en näringsidkare när du vill bygga en sommarstuga, innebär det att Konsumenttjänstlagen [1] blir tillämplig. Konsumenttjänstlagen är en lag som ger starkt skydd till dig som konsument. Konsumenttjänstlagen går inte att avtala bort utan utgör en minimistandard. Det innebär att avtalsvillkor som sätter konsumenten i en sämre sits än vad lagen medger blir utan verkan. [2]
Vid försening som inte beror på konsumenten eller något förhållande på dennes sida, är entreprenören i otillåtet dröjsmål [3]. Att vara i otillåtet dröjsmål innebär att personen begått ett avtalsbrott. Ett exempel på ett förhållande på konsumentens sida är om denne anställt en sidoentreprenör som orsakar störningar för den andra entreprenören. Beroende på vad parterna avtalat om anses entreprenören i dröjsmål om avlämnande inte sker senast den dag som är avtalad. Ofta har entreprenören dock gjort reservationer i tidpunkten för färdigställandet, särskilt vid arbeten som är beroende av vissa väderförhållanden. Även om det inte finns några allmänna regler i Konsumenttjänstlagen som ger entreprenören rätt till tidsförlängning är det mycket möjligt att avtalet er emellan innehåller ett sådant förbehåll. Bedömningen kring huruvida ett avtalsbrott föreligger är svår att avgöra, så vid misstanke om avtalsbrott är det ofta bra att kontakta ett juridiskt ombud.
När det gäller det försenade påbörjandet av arbetet är det avgörande vad ni avtalat. En formulering som ”uppdraget ska påbörjas den…” innebär inte att det faktiska byggnadsarbetet behöver påbörjas den dagen. Istället räcker det att entreprenören påbörjar projekteringen sagda dag, om ni avtalat om att det är dennes uppgift. Om entreprenören inte iakttagit den angivna tiden alls föreligger dröjsmål på dennes sida. [4]
Förutsatt att ett avtalsbrott kan konstateras kan konsumenten ha rätt till ett flertal olika rättsliga följder. En konsument kan exempelvis hålla inne den del av betalningen som motsvarar dröjsmålet.[5] I vissa fall har konsumenten även rätt att kräva att få tjänsten utförd om denne inte väntar orimligt länge med att framställa sitt krav.[6]
Det är vid skadeståndsbedömningen som det blir avgörande huruvida dröjsmålet berott på ett hinder utanför entreprenörens kontroll. Om entreprenören inte skäligen kunnat räkna med de dåliga väderförhållandena och inte heller kunnat undvika eller övervinna den inverkan vädret haft på arbetet skulle det kunna medföra att du inte har rätt till skadestånd.[7] Däremot borde entreprenören kunnat ta höjd för sådana väderleksförhållanden som är normala för årstiden. Det innebär att skadeståndsansvar kan föreligga om vädret inte varit helt ovanligt jämfört med vad det brukar vara under samma årstid. För att ha rätt till skadestånd behöver konsumenten kunna visa att denne lidit skada.
Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist.
Med vänlig hälsning, EZlegal
[1] 1 § 2 st. Konsumenttjänstlagen (1985:716)
[2] 3 § Konsumenttjänstlagen (1985:716)
[3] 24 § Konsumenttjänstlagen (1985:716)
[4] 24 § 2 st. Konsumenttjänstlagen (1985:716)
[5] 27 § Konsumenttjänstlagen (1985:716)
[6] 28 § Konsumenttjänstlagen (1985:716)
[7] 31 § 1 st. Konsumenttjänstlagen (1985:716)