fbpx

Fel på nyköpt bil?

Jag köpte en begagnad bil från en bilförsäljare för några veckor sedan, men efter en kort tids användning har jag upptäckt flera dolda fel, inklusive problem med motorn. Jag har kontaktat försäljaren, men de vägrar ta ansvar för felen. Jag vill veta vilka rättigheter jag har som konsument och vad jag kan göra för att […]

Jag köpte en begagnad bil från en bilförsäljare för några veckor sedan, men efter en kort tids användning har jag upptäckt flera dolda fel, inklusive problem med motorn. Jag har kontaktat försäljaren, men de vägrar ta ansvar för felen. Jag vill veta vilka rättigheter jag har som konsument och vad jag kan göra för att få bilen reparerad eller få tillbaka pengarna.

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om du har köpt en bil från en bilförsäljare och upptäcker dolda fel, har du som konsument rättigheter enligt konsumentköplagen (1990:932). Enligt lagen ska varan, i detta fall bilen, motsvara vad som har avtalats och vara i sådant skick som du har rätt att förvänta dig utifrån ålder, pris och beskrivning. Om det uppstår problem med bilen som inte var uppenbara vid köpet och som påverkar bilens användbarhet, kan det röra sig om ett dolt fel. 

Du har rätt att kräva att säljaren åtgärdar felet utan kostnad, att få ett prisavdrag eller att häva köpet och få pengarna tillbaka, beroende på hur allvarligt felet är. Du bör först kontakta säljaren skriftligen och kräva att felet rättas till. Om säljaren vägrar, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Konsumentköplagen (1990:932)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – Prövning av konsumenttvister

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om du har köpt en bil från en bilförsäljare och upptäcker dolda fel, har du som konsument rättigheter enligt konsumentköplagen (1990:932). Enligt lagen ska varan, i detta fall bilen, motsvara vad som har avtalats och vara i sådant skick som du har rätt att förvänta dig utifrån ålder, pris och beskrivning. Om det uppstår problem med bilen som inte var uppenbara vid köpet och som påverkar bilens användbarhet, kan det röra sig om ett dolt fel. 

Du har rätt att kräva att säljaren åtgärdar felet utan kostnad, att få ett prisavdrag eller att häva köpet och få pengarna tillbaka, beroende på hur allvarligt felet är. Du bör först kontakta säljaren skriftligen och kräva att felet rättas till. Om säljaren vägrar, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Konsumentköplagen (1990:932)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) – Prövning av konsumenttvister

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK
Bild av Peter Zeijersborger, grundare av EZlegal

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.