fbpx

Tvist med hantverkare om köksrenovering?

Hej, Jag anlitade en hantverkare för att renovera mitt kök, men när arbetet var klart upptäckte jag att flera delar av renoveringen inte är fackmässigt utförda. Kakelplattorna sitter snett, och flera av skåpen är felmonterade. Jag har försökt kontakta hantverkaren för att få dessa problem åtgärdade, men han svarar inte. Vad har jag för rättigheter […]

Hej,

Jag anlitade en hantverkare för att renovera mitt kök, men när arbetet var klart upptäckte jag att flera delar av renoveringen inte är fackmässigt utförda. Kakelplattorna sitter snett, och flera av skåpen är felmonterade. Jag har försökt kontakta hantverkaren för att få dessa problem åtgärdade, men han svarar inte. Vad har jag för rättigheter i en sådan situation, och hur går jag till väga för att få problemet löst?

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om du har anlitat en hantverkare för ett arbete i ditt hem, regleras dina rättigheter av konsumenttjänstlagen (1985:716). Enligt lagen ska hantverkaren utföra arbetet fackmässigt, vilket innebär att det ska hålla en viss kvalitetsnivå och utföras på ett professionellt sätt. Om arbetet inte är fackmässigt utfört, har du som konsument rätt att kräva att felet åtgärdas utan extra kostnad, att få ett prisavdrag eller i vissa fall häva avtalet och få pengarna tillbaka. 

Du bör först dokumentera alla fel och brister och sedan skriftligen kontakta hantverkaren för att begära att felen rättas till. Om hantverkaren vägrar, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. ARN kan ge en rekommendation om hur tvisten ska lösas, men om du inte är nöjd med utfallet kan du ta ärendet vidare till domstol. 

Konsumenttjänstlagen (1985:716)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om du har anlitat en hantverkare för ett arbete i ditt hem, regleras dina rättigheter av konsumenttjänstlagen (1985:716). Enligt lagen ska hantverkaren utföra arbetet fackmässigt, vilket innebär att det ska hålla en viss kvalitetsnivå och utföras på ett professionellt sätt. Om arbetet inte är fackmässigt utfört, har du som konsument rätt att kräva att felet åtgärdas utan extra kostnad, att få ett prisavdrag eller i vissa fall häva avtalet och få pengarna tillbaka. 

Du bör först dokumentera alla fel och brister och sedan skriftligen kontakta hantverkaren för att begära att felen rättas till. Om hantverkaren vägrar, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för att få ärendet prövat. ARN kan ge en rekommendation om hur tvisten ska lösas, men om du inte är nöjd med utfallet kan du ta ärendet vidare till domstol. 

Konsumenttjänstlagen (1985:716)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK
Bild av Peter Zeijersborger, grundare av EZlegal

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.