fbpx

Ersättning för felaktig reparation på bilen?

Hej, Jag lämnade in min bil på en verkstad för att få bromsarna reparerade, men efter att ha hämtat bilen märkte jag att problemet med bromsarna kvarstår, och nu verkar det dessutom ha uppstått nya skador. När jag kontaktade verkstaden vägrade de att erkänna felet och sa att de inte kommer att göra något mer. […]

Hej,

Jag lämnade in min bil på en verkstad för att få bromsarna reparerade, men efter att ha hämtat bilen märkte jag att problemet med bromsarna kvarstår, och nu verkar det dessutom ha uppstått nya skador. När jag kontaktade verkstaden vägrade de att erkänna felet och sa att de inte kommer att göra något mer. Jag undrar nu vad jag kan göra för att få problemet åtgärdat och om jag har rätt att kräva någon form av ersättning?

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om du har lämnat in din bil på en verkstad för reparation och arbetet inte har utförts korrekt, har du rättigheter enligt konsumenttjänstlagen (1985:716). Enligt lagen ska reparationen utföras fackmässigt och i enlighet med avtalet. Om verkstaden inte har åtgärdat problemet eller orsakat nya skador, har du rätt att kräva att felet rättas till utan extra kostnad. Du kan även ha rätt till prisavdrag eller, om skadan är allvarlig, att få tillbaka pengarna och häva avtalet. 

Du bör först kontakta verkstaden skriftligen och begära att de åtgärdar felet. Om verkstaden vägrar, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av ärendet. ARN kan ge en rekommendation, men om du fortfarande inte är nöjd kan du ta ärendet vidare till domstol för en rättslig prövning. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Konsumenttjänstlagen (1985:716)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om du har lämnat in din bil på en verkstad för reparation och arbetet inte har utförts korrekt, har du rättigheter enligt konsumenttjänstlagen (1985:716). Enligt lagen ska reparationen utföras fackmässigt och i enlighet med avtalet. Om verkstaden inte har åtgärdat problemet eller orsakat nya skador, har du rätt att kräva att felet rättas till utan extra kostnad. Du kan även ha rätt till prisavdrag eller, om skadan är allvarlig, att få tillbaka pengarna och häva avtalet. 

Du bör först kontakta verkstaden skriftligen och begära att de åtgärdar felet. Om verkstaden vägrar, kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av ärendet. ARN kan ge en rekommendation, men om du fortfarande inte är nöjd kan du ta ärendet vidare till domstol för en rättslig prövning. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Konsumenttjänstlagen (1985:716)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK
Bild av Peter Zeijersborger, grundare av EZlegal

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.