fbpx

Ersättning för inställd resa?

Jag hade bokat en resa som jag sett fram emot länge, men den blev nyligen inställd av resebolaget på grund av tekniska problem. De har inte erbjudit mig någon ersättning eller ombokning, och jag är orolig för att förlora pengarna jag betalat för resan. Vad har jag för rättigheter i detta fall, och kan jag […]

Jag hade bokat en resa som jag sett fram emot länge, men den blev nyligen inställd av resebolaget på grund av tekniska problem. De har inte erbjudit mig någon ersättning eller ombokning, och jag är orolig för att förlora pengarna jag betalat för resan. Vad har jag för rättigheter i detta fall, och kan jag få tillbaka mina pengar?

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om din resa blir inställd av resebolaget har du rätt till ersättning enligt paketreselagen (2018:1217) och EU-förordning 261/2004. Enligt lagstiftningen har du rätt att få tillbaka hela beloppet för resan eller att bli erbjuden en ombokning till ett annat datum, beroende på vad som passar dig bäst. Resebolaget ska också stå för eventuella extra kostnader som du har haft på grund av inställningen, såsom hotell eller transport. 

Du bör börja med att kontakta resebolaget skriftligen och kräva återbetalning eller ombokning. Om resebolaget vägrar, kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller ta hjälp av en jurist för att driva din sak vidare. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Paketreselagen (2018:1217)

EU-förordning 261/2004 

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om din resa blir inställd av resebolaget har du rätt till ersättning enligt paketreselagen (2018:1217) och EU-förordning 261/2004. Enligt lagstiftningen har du rätt att få tillbaka hela beloppet för resan eller att bli erbjuden en ombokning till ett annat datum, beroende på vad som passar dig bäst. Resebolaget ska också stå för eventuella extra kostnader som du har haft på grund av inställningen, såsom hotell eller transport. 

Du bör börja med att kontakta resebolaget skriftligen och kräva återbetalning eller ombokning. Om resebolaget vägrar, kan du anmäla ärendet till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller ta hjälp av en jurist för att driva din sak vidare. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Paketreselagen (2018:1217)

EU-förordning 261/2004 

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK
Bild av Peter Zeijersborger, grundare av EZlegal

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.