fbpx

Hantverkaren har inte slutfört jobbet, vad gör jag?

Hej, Jag anlitade en hantverkare för att renovera mitt badrum, men han har lämnat arbetet ofärdigt och svarar inte på mina försök att kontakta honom. Det har gått flera veckor och jag vet inte vad jag ska göra för att få jobbet klart. Vilka rättigheter har jag som konsument i en sådan situation och vad […]

Hej,

Jag anlitade en hantverkare för att renovera mitt badrum, men han har lämnat arbetet ofärdigt och svarar inte på mina försök att kontakta honom. Det har gått flera veckor och jag vet inte vad jag ska göra för att få jobbet klart. Vilka rättigheter har jag som konsument i en sådan situation och vad kan jag göra för att lösa problemet?

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om en hantverkare inte slutför det arbete som avtalats, har du rättigheter som konsument enligt konsumenttjänstlagen (1985:716). Enligt lagen ska tjänsten utföras fackmässigt och inom den avtalade tiden. Om arbetet inte utförs korrekt eller om hantverkaren inte fullföljer sina åtaganden, kan du hålla inne betalningen till dess att arbetet är klart eller kräva att felet rättas till utan extra kostnad. Om hantverkaren vägrar att slutföra arbetet, kan du anlita en annan hantverkare för att slutföra jobbet och kräva att den första hantverkaren ersätter dig för de extra kostnaderna. 

Om tvisten inte kan lösas genom förhandling, har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av ärendet. ARN kan ge en rekommendation om hur tvisten ska lösas, men du kan också ta ärendet till domstol om du inte får rättelse. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Konsumenttjänstlagen (1985:716)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om en hantverkare inte slutför det arbete som avtalats, har du rättigheter som konsument enligt konsumenttjänstlagen (1985:716). Enligt lagen ska tjänsten utföras fackmässigt och inom den avtalade tiden. Om arbetet inte utförs korrekt eller om hantverkaren inte fullföljer sina åtaganden, kan du hålla inne betalningen till dess att arbetet är klart eller kräva att felet rättas till utan extra kostnad. Om hantverkaren vägrar att slutföra arbetet, kan du anlita en annan hantverkare för att slutföra jobbet och kräva att den första hantverkaren ersätter dig för de extra kostnaderna. 

Om tvisten inte kan lösas genom förhandling, har du möjlighet att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för prövning av ärendet. ARN kan ge en rekommendation om hur tvisten ska lösas, men du kan också ta ärendet till domstol om du inte får rättelse. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Konsumenttjänstlagen (1985:716)

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK
Bild av Peter Zeijersborger, grundare av EZlegal

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.