fbpx

Hantverkarfakturan kom efter två år, måste vi betala?

Hej,

I mitten av juni för två år sedan blev vårt nybyggda hus klart. Vi flyttade in den första juli. Den rörmokare som gjorde det mesta av rörarbetet ringde i förra veckan och sa att han glömt fakturera oss för sitt avslutande arbete. Då han var en av många hantverkare och då det bara rör sig om 7 000 kr har vi inte haft en tanke på att fakturan var obetald. Kan han verkligen kräva betalning så här långt efter att hans uppdrag är avslutat?

Hej, I mitten av juni för två år sedan blev vårt nybyggda hus klart. Vi flyttade in den första juli. Den rörmokare som gjorde det mesta av rörarbetet ringde i förra veckan och sa att han glömt fakturera oss för sitt avslutande arbete. Då han var en av många hantverkare och då det bara rör […]

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Hantverkaren kan fortfarande kräva att ni ska betala eftersom fordran preskriberas först efter 3 år från det att den uppkommit. Ni är därmed skyldiga att betala när han begär det. Den allmänna preskriptionstiden för fordringar är 10 år.[1] När det är en näringsidkare som har en fordran på en konsument är preskriptionstiden istället 3 år.[2] Det innebär att näringsidkaren inte längre kan kräva att konsumenten betalar när det har passerat 3 år från att fordran uppkom.[3] Om det finns andra regler om preskription i en annan tillämplig lag så gäller dock de reglerna.[4]

I exempelvis konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen finns inte några särskilda regler om preskriptionstid. När en konsument har köpt en tjänst av en näringsidkare är det därför 3 års preskriptionstid som gäller enligt preskriptionslagen. Konsumenten är skyldig att betala när tjänsten har utförts och näringsidkaren begär betalning.[5]

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka in en 20 minuters konsultation med en av våra jurister

Med vänlig hälsning, EZlegal

[1] 2 § första stycket Preskriptionslagen
[2] 2 § andra stycket Preskriptionslagen
[3] 8 § Preskriptionslagen
[4] 1 § Preskriptionslagen
[5] 41 § Konsumenttjänstlagen

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Hantverkaren kan fortfarande kräva att ni ska betala eftersom fordran preskriberas först efter 3 år från det att den uppkommit. Ni är därmed skyldiga att betala när han begär det. Den allmänna preskriptionstiden för fordringar är 10 år.[1] När det är en näringsidkare som har en fordran på en konsument är preskriptionstiden istället 3 år.[2] Det innebär att näringsidkaren inte längre kan kräva att konsumenten betalar när det har passerat 3 år från att fordran uppkom.[3] Om det finns andra regler om preskription i en annan tillämplig lag så gäller dock de reglerna.[4]

I exempelvis konsumenttjänstlagen och konsumentköplagen finns inte några särskilda regler om preskriptionstid. När en konsument har köpt en tjänst av en näringsidkare är det därför 3 års preskriptionstid som gäller enligt preskriptionslagen. Konsumenten är skyldig att betala när tjänsten har utförts och näringsidkaren begär betalning.[5]

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka in en 20 minuters konsultation med en av våra jurister

Med vänlig hälsning, EZlegal

[1] 2 § första stycket Preskriptionslagen
[2] 2 § andra stycket Preskriptionslagen
[3] 8 § Preskriptionslagen
[4] 1 § Preskriptionslagen
[5] 41 § Konsumenttjänstlagen

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK
Bild av Peter Zeijersborger, grundare av EZlegal

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.