fbpx

Hur reklamerar jag min TV?

Hej, Jag köpte en ny tv för sex månader sedan, men nu har skärmen plötsligt slutat fungera. Jag har inte utsatt tv:n för något som skulle kunna orsaka felet, och jag vill reklamera den till butiken där jag köpte den. Jag är dock osäker på vad som gäller enligt lag och hur jag ska gå […]

Hej,

Jag köpte en ny tv för sex månader sedan, men nu har skärmen plötsligt slutat fungera. Jag har inte utsatt tv:n för något som skulle kunna orsaka felet, och jag vill reklamera den till butiken där jag köpte den. Jag är dock osäker på vad som gäller enligt lag och hur jag ska gå tillväga för att få ersättning eller reparation. Hur gör jag?

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga, 

Om en vara du köpt går sönder inom tre år från köpet kan du reklamera varan enligt konsumentköplagen (1990:932). Enligt lagen har du rätt att reklamera en vara om det visar sig att den är felaktig, förutsatt att felet inte beror på felaktig användning. Du ska i första hand vända dig till säljaren och framföra ditt krav, vilket kan vara att få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller få ett prisavdrag. 

Reklamationen bör göras så snart du upptäcker felet, och helst inom två månader från det att felet blev känt. Om säljaren inte går med på att åtgärda problemet, kan du ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en prövning. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Konsumentköplagen (1990:932), Regler om reklamationer 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga, 

Om en vara du köpt går sönder inom tre år från köpet kan du reklamera varan enligt konsumentköplagen (1990:932). Enligt lagen har du rätt att reklamera en vara om det visar sig att den är felaktig, förutsatt att felet inte beror på felaktig användning. Du ska i första hand vända dig till säljaren och framföra ditt krav, vilket kan vara att få varan reparerad, utbytt, få pengarna tillbaka eller få ett prisavdrag. 

Reklamationen bör göras så snart du upptäcker felet, och helst inom två månader från det att felet blev känt. Om säljaren inte går med på att åtgärda problemet, kan du ta ärendet vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) för en prövning. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Konsumentköplagen (1990:932), Regler om reklamationer 

Allmänna reklamationsnämnden (ARN)

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK
Bild av Peter Zeijersborger, grundare av EZlegal

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.