fbpx

Kunden vägrar betala?

Hej! Jag driver ett företag inom måleri och vi utförde nyligen en tjänst åt en kund. Vi skickade fakturan till kunden enligt avtal men kunden har inte betalat fakturan i tid. Fakturan är försenad med 3 veckor och vi har försökt kontakta kunden flertal gånger för att påminna om betalningen men vi har inte fått […]

Hej! Jag driver ett företag inom måleri och vi utförde nyligen en tjänst åt en kund. Vi skickade fakturan till kunden enligt avtal men kunden har inte betalat fakturan i tid. Fakturan är försenad med 3 veckor och vi har försökt kontakta kunden flertal gånger för att påminna om betalningen men vi har inte fått något svar. Detta får en ekonomisk påverkan på mitt företag. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag vill gärna ha råd om vilka åtgärder jag kan vidta för att få in betalningen och lösa problemet med kunden.

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Som företagare har du rätt att få betalt i tid för utförda tjänster. Betalar kunden inte i tid är kunden i dröjsmål. Det innebär att du som företagare kan vidta vissa åtgärder mot kunden för att få in betalningen. Efter fakturans förfallodag kan dröjsmålsränta tas ut om kunden inte har betalat, så länge ni inte har avtalat bort villkor om dröjsmålsränta.[1] Har ni inte en bestämd förfallodag får du ta ut dröjsmålsränta 30 dagar efter att du framställt krav på betalning.[2] Kunden måste alltså bli meddelad om att dröjsmålsränta kan tas ut för att de 30 dagarna ska börja löpa för att sedan få kräva dröjsmålsränta. Om ni inte har avtalat om en viss procentsats för dröjsmålsränta i avtalet kan du ta ut den procentsats som motsvarar referensräntan + 8 procentenheter.[3] Referensräntan fastställs av Riksbanken en gång i halv året.[4]

Om du inte får kontant med kunden kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att få hjälp att erhålla betalningen.[5]

Om du önskar vidare vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en av våra jurister.

Med vänlig hälsning, EZlegal

[1] 3 § Räntelag

[2] 4 § RL

[3] 6 och 9 § RL

[4] 9§ RL

[5] 1 och 2 § Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Som företagare har du rätt att få betalt i tid för utförda tjänster. Betalar kunden inte i tid är kunden i dröjsmål. Det innebär att du som företagare kan vidta vissa åtgärder mot kunden för att få in betalningen. Efter fakturans förfallodag kan dröjsmålsränta tas ut om kunden inte har betalat, så länge ni inte har avtalat bort villkor om dröjsmålsränta.[1] Har ni inte en bestämd förfallodag får du ta ut dröjsmålsränta 30 dagar efter att du framställt krav på betalning.[2] Kunden måste alltså bli meddelad om att dröjsmålsränta kan tas ut för att de 30 dagarna ska börja löpa för att sedan få kräva dröjsmålsränta. Om ni inte har avtalat om en viss procentsats för dröjsmålsränta i avtalet kan du ta ut den procentsats som motsvarar referensräntan + 8 procentenheter.[3] Referensräntan fastställs av Riksbanken en gång i halv året.[4]

Om du inte får kontant med kunden kan du ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogden för att få hjälp att erhålla betalningen.[5]

Om du önskar vidare vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en av våra jurister.

Med vänlig hälsning, EZlegal

[1] 3 § Räntelag

[2] 4 § RL

[3] 6 och 9 § RL

[4] 9§ RL

[5] 1 och 2 § Lag (1990:746) om betalningsföreläggande och handräckning

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.