fbpx

Vad ska man göra om man har fått en bluffaktura?

Hej. Kan ni tala om hur man förfar om man har fått en bluffaktura? Vem ska man vända sig till? Jag har fått en faktura på ett utfört arbete som jag inte har beställt eller fått någon förfrågan om. Den gäller kantklippning av en befintlig väg till vår gård. Jag har läst mig till att man […]

Hej.

Kan ni tala om hur man förfar om man har fått en bluffaktura? Vem ska man vända sig till? Jag har fått en faktura på ett utfört arbete som jag inte har beställt eller fått någon förfrågan om. Den gäller kantklippning av en befintlig väg till vår gård. Jag har läst mig till att man kan bestrida en sådan faktura, men hur ska man få personen i fråga som skickade den att inse att han har gjort fel? Jag har skickat ett personligt brev till personen, men då han är en aning tjurig så tror jag inte att han har läst brevet. Jag skrev i brevet vad jag hade läst mig till om ”Bluffakturor”.

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om du misstänker att du mottagit en bluffaktura är det viktigt att du bestrider fakturan så snart som möjligt. Detta gör du enklast genom att stryka ett streck över den och skriva att du bestrider betalningsansvaret samt anledningen till bestridandet, till exempel ”bestrides”. Se till att datum för bestridandet framgår, till exempel genom att göra bestridandet via e-post eller rekommenderat brev. På det sättet kan du bevisa att du skickat bestridandet till avsändaren av fakturan. Får du en betalningspåminnelse hanterar du den på samma sätt som ovan. Om du vill kan du även polisanmälan avsändaren av bluffakturan då det kan röra sig om brott. Om skulden så småningom går vidare till Kronofogdemyndigheten uppmanar jag dig att ta kontakt med Kronofogdemyndigheten omgående med bestridande. Skulle den som utfärdat fakturan (borgenären) gå vidare kan ärendet hamna hos tingsrätten. Det är då upp till borgenären att bevisa att du har beställt tjänsten som fakturan avser och att skulden därmed är riktig. Har du ytterligare frågor kan du även vända dig till kommunens kostnadsfria konsumentrådgivning.

Om du önskar mer vägledning är du även välkommen att boka in en 20 minuters konsultation med en av våra jurister.

Med vänlig hälsning, EZlegal

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Om du misstänker att du mottagit en bluffaktura är det viktigt att du bestrider fakturan så snart som möjligt. Detta gör du enklast genom att stryka ett streck över den och skriva att du bestrider betalningsansvaret samt anledningen till bestridandet, till exempel ”bestrides”. Se till att datum för bestridandet framgår, till exempel genom att göra bestridandet via e-post eller rekommenderat brev. På det sättet kan du bevisa att du skickat bestridandet till avsändaren av fakturan. Får du en betalningspåminnelse hanterar du den på samma sätt som ovan. Om du vill kan du även polisanmälan avsändaren av bluffakturan då det kan röra sig om brott. Om skulden så småningom går vidare till Kronofogdemyndigheten uppmanar jag dig att ta kontakt med Kronofogdemyndigheten omgående med bestridande. Skulle den som utfärdat fakturan (borgenären) gå vidare kan ärendet hamna hos tingsrätten. Det är då upp till borgenären att bevisa att du har beställt tjänsten som fakturan avser och att skulden därmed är riktig. Har du ytterligare frågor kan du även vända dig till kommunens kostnadsfria konsumentrådgivning.

Om du önskar mer vägledning är du även välkommen att boka in en 20 minuters konsultation med en av våra jurister.

Med vänlig hälsning, EZlegal

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.