fbpx

Kan jag få skadestånd för en skada orsakad av en produkt?

Jag köpte nyligen en ny elektrisk produkt som visade sig vara defekt och orsakade en brand i mitt kök. Skadorna blev omfattande, och jag vill nu veta om jag kan kräva ersättning från tillverkaren eller säljaren för de kostnader jag har fått på grund av produkten. Hur fungerar det med skadestånd i sådana situationer?

Jag köpte nyligen en ny elektrisk produkt som visade sig vara defekt och orsakade en brand i mitt kök. Skadorna blev omfattande, och jag vill nu veta om jag kan kräva ersättning från tillverkaren eller säljaren för de kostnader jag har fått på grund av produkten. Hur fungerar det med skadestånd i sådana situationer?

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga, 

Om en produkt orsakar skada på egendom eller person på grund av ett produktfel, har du rätt att kräva skadestånd enligt produktansvarslagen (1992:18). Enligt lagen är tillverkaren ansvarig för skador som orsakas av en defekt produkt, och i vissa fall kan även säljaren hållas ansvarig om det finns brister i informationen om produkten. 

Du bör dokumentera skadorna noggrant och kontakta tillverkaren eller säljaren skriftligen för att kräva skadestånd. Om ditt krav inte blir tillgodosett kan du ta ärendet vidare till tingsrätten för prövning. Det är viktigt att du kan visa att skadan orsakades direkt av produktens defekt och att du har följt alla anvisningar för användning av produkten. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Produktansvarslagen (1992:18)

Konsumentköplagen (1990:932)

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga, 

Om en produkt orsakar skada på egendom eller person på grund av ett produktfel, har du rätt att kräva skadestånd enligt produktansvarslagen (1992:18). Enligt lagen är tillverkaren ansvarig för skador som orsakas av en defekt produkt, och i vissa fall kan även säljaren hållas ansvarig om det finns brister i informationen om produkten. 

Du bör dokumentera skadorna noggrant och kontakta tillverkaren eller säljaren skriftligen för att kräva skadestånd. Om ditt krav inte blir tillgodosett kan du ta ärendet vidare till tingsrätten för prövning. Det är viktigt att du kan visa att skadan orsakades direkt av produktens defekt och att du har följt alla anvisningar för användning av produkten. 

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka en 20 minuters konsultation för att diskutera ditt ärende med en jurist. 

Med vänlig hälsning, EZlegal

Produktansvarslagen (1992:18)

Konsumentköplagen (1990:932)

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK
Bild av Peter Zeijersborger, grundare av EZlegal

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.