fbpx

Vem ansvarar för fuktskadorna i vår nya bostadsrätt?

Hej, I mars köpte jag och min sambo en bostadsrätt. Vi flyttade in i juni. När vi tittade på lägenheten såg den jättefin ut, vi såg inget som verkade konstigt och föreningen verkade bra. Nu när vi flyttat in har vi märkt en rad små fel, men framför allt att det finns en fuktskada i […]

Hej,

I mars köpte jag och min sambo en bostadsrätt. Vi flyttade in i juni. När vi tittade på lägenheten såg den jättefin ut, vi såg inget som verkade konstigt och föreningen verkade bra. Nu när vi flyttat in har vi märkt en rad små fel, men framför allt att det finns en fuktskada i badrummet. Under badkaret har det läckt vatten och vi måste nog renovera hela badrummet. Jag uppskattar att vi får lägga åtminstone 40 000 kr på renoveringen. Kan vi begära att säljaren betalar för detta?

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Ni bör först undersöka avtalet och kolla om lägenhetens skick framgår av avtalet. Om det är så att lägenhetens egentliga skick inte överensstämmer med det som är omnämnt i avtalet och inte heller överensstämmer med vad ni med fog kunnat förutsätta, kan det anses föreligga ett fel som säljaren behöver ansvara för.[1] Som köpare ska man dock noga undersöka bostadsrätten innan man köper den, och man får inte åberopa fel som man måste antas ha känt till vid köpet eller som man borde ha upptäckt vid undersökningen.[2] Det som talar till er nackdel är att felet hade varit relativt enkelt att upptäcka vid undersökningen, exempelvis genom att kolla under badkaret. Om däremot säljaren lämnat felaktiga uppgifter före köpet, eller om säljaren underlåtit att lämna uppgifter som ni frågat om kan fel anses föreligga. Även om varan har sålts i ”befintligt skick” kan den anses felaktig om det kan antas att de felaktiga uppgifterna har inverkat på köpet.[3] Om fel anses föreligga ska säljaren betala för att åtgärda felet. Viktigt att notera är att ni måste reklamera felet hos säljaren inom skälig tid efter att ni upptäckte det.[4] För att säljaren ska kunna hållas ansvarig får det inte heller ha gått mer än 2 år sedan tillträdet till bostadsrätten.

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka in en 20 minuters konsultation med en av våra jurister.

Med vänlig hälsning, EZlegal

[1] 17 § Köplagen

[2] 20 § Köplagen

[3] 19 § Köplagen

[4] 32 § Köplagen

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

EZlegal svarar

Hej och tack för din fråga,

Ni bör först undersöka avtalet och kolla om lägenhetens skick framgår av avtalet. Om det är så att lägenhetens egentliga skick inte överensstämmer med det som är omnämnt i avtalet och inte heller överensstämmer med vad ni med fog kunnat förutsätta, kan det anses föreligga ett fel som säljaren behöver ansvara för.[1] Som köpare ska man dock noga undersöka bostadsrätten innan man köper den, och man får inte åberopa fel som man måste antas ha känt till vid köpet eller som man borde ha upptäckt vid undersökningen.[2] Det som talar till er nackdel är att felet hade varit relativt enkelt att upptäcka vid undersökningen, exempelvis genom att kolla under badkaret. Om däremot säljaren lämnat felaktiga uppgifter före köpet, eller om säljaren underlåtit att lämna uppgifter som ni frågat om kan fel anses föreligga. Även om varan har sålts i ”befintligt skick” kan den anses felaktig om det kan antas att de felaktiga uppgifterna har inverkat på köpet.[3] Om fel anses föreligga ska säljaren betala för att åtgärda felet. Viktigt att notera är att ni måste reklamera felet hos säljaren inom skälig tid efter att ni upptäckte det.[4] För att säljaren ska kunna hållas ansvarig får det inte heller ha gått mer än 2 år sedan tillträdet till bostadsrätten.

Om du önskar mer vägledning är du välkommen att boka in en 20 minuters konsultation med en av våra jurister.

Med vänlig hälsning, EZlegal

[1] 17 § Köplagen

[2] 20 § Köplagen

[3] 19 § Köplagen

[4] 32 § Köplagen

Med EZlegal svarar har du möjlighet att ta del av juridiska frågor och svar. Frågorna är ofta besvarade av juriststudenter som är eller varit en del av EZlegals eller Zeijersborger & Co:s studentnätverk. Vissa juridiska frågor och svar är baserade på frågor vi fått vid konsultationer och som vi tyckt varit viktiga och intressanta för allmänheten. Dessa kan vara omskrivna och besvarade i jagform för en bättre läsupplevelse. Frågor är besvarade utifrån vid tidpunkten gällande lag och skall bara anses vara vägledande. EZlegal ansvarar inte för eventuell uppkommen skada beroende på att svaren använts i en situation. Är du i behov av specifik juridisk rådgivning råder vi dig att boka en konsultation, vilket du kan göra på vår hemsida eller genom att ringa vår administration på 010-33 33 888.

Allmän
Konsultation
  • 20 minuters juridisk rådgivning
  • Vägledning inom aktuellt område
  • Utredning av möjligheter att driva ärendet på juridisk väg
  • Behovsanalys med förslag till nästa steg
395
SEK

Möt Peter Zeijersborger

Ansvarig för rådgivningsteamet

Peter Zeijersborger är grundare av EZlegal och ansvarig för rådgivningsteamet. Han har bedrivit juridisk rådgivning sedan 2005 och håller även kurser inom olika rättsområden. Peter Zeijersborger har tidigare drivit advokatbyrå och varit ledamot av Sveriges Advokatsamfund.

Vad betyder växelvis boende?

Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. Växelvis boende innebär som utgångspunkt att barnen spenderar lika mycket av sin dygnsvila hos respektive förälder. Vid ett växelvis boende kan barnen till exempel bo varannan vecka hos föräldrarna. Ett annat upplägg som är vanligare när barn är yngre är ett såkallat 2-2-3 upplägg. 2-2-3 innebär att barnet sover två nätter hos förälder A, två nätter hos förälder B, tre nätter hos förälder A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare. der A, och så vidare.