Sparka lat anställd som inte bidrar?

Hej! Jag är platschef på en produktionsenhet och har en tillsvidareanställd medarbetare som inte bidrar till företaget längre. I början fungerade han bra och det var inga konstigheter. Men när vi passerade 6 månaders anställning förändrades hans inställning helt. Han började dyka upp sent till jobbet, svarar inte på sina mejl och slackar efter med […]
Avbryta uppdrag i förtid?

Hej! Jag har ett trädgårdsföretag som sköter om och beskär träd, buskar och blommor. Vi blev anställda av ett större företag tre dagar i veckan för att ta hand om en specifik park. Nu ställer de betydligt högre krav på vad vi ska utföra än vad avtalet stipulerar. Företaget har till exempel sagt att vi […]
Får jag ta med mig kunder när jag öppnar eget?
Hej, Jag arbetar på ett mindre konsultföretag men kommer snart starta min egen verksamhet. Många av våra kunder anlitar min nuvarande arbetsgivare för att de gillar mig och jag vet att de gärna skulle vilja fortsätta köpa mina tjänster om jag öppnar eget. Jag undrar om jag kan ta med mig de kunder som vill […]
Kan jag tvingas till övertid?

Hej! Jag jobbar som timvikarie inom hemtjänsten och vi har personalbrist i alla led. Det innebär att alla är tvingade att jobba över för att verksamheten ska gå runt. Ibland arbetar jag så mycket som tio dagar i rad utan ledighet. Vissa dagar blir passen förlängda så att jag jobbar mellan kl. 07.15-22.00 med totalt […]
Badrummet blev dyrare än planerat, kunden vägrar att betala.
Hej, Jag arbetar som hantverkare och utförde nyligen en badrumsrenovering åt en kund. Inför uppdraget gav jag en ungefärlig prisbild på 14 000 kr baserat på de uppgifter jag hade vid tillfället. Under renoveringens gång visade sig dock nya problem i badrummet som gjorde att det tog betydligt längre tid än jag räknat med och […]
Kräva kunden på betalning?
Hej. Jag är hantverkare med ett eget företag. Jag slutförde nyligen en platsbyggd bokhylla för en kund. Jag byggde en specialanpassad bokhylla enligt vårt skriftliga avtal. Nu har det uppstått en tvist mellan mig och kunden, där hon påstår att bokhyllan inte är av den förväntade kvaliteten och att jag inte slutfört arbetet enligt avtalet. […]